منتدي الفي اي بي
بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد Six70210
منتدي الفي اي بي
بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد Six70210
منتدي الفي اي بي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
مرحبا بك في بيتك الثاني حللت أهلاًااا وسهلاًااااا lol! lol!lol!lol!ياهلا بك بين اخوانك وأخواتك Razz Razz Razz ان شاء الله تسمتع معــانا .. وتفيد وتستفيد معانـا .. وبانتظار مشاركاتـك وابداعاتـك .. ســعداء بتـواجـدك معانا .. وحيـاك الله بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد Mohim صفحة المدير العام علي الفيس بوك Cool { محمود الحوامد } Cool اهلااااا وسهلاااا بيك في منتداي الفي اي بي ممكن التسجيل او المشارك تبعونا علي الفيس بوك بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد Facebookmvv Cool Cool Cool

بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد

كاتب الموضوعرسالة
نور محمد علي

نور محمد علي

الساعه الان :
المزاج : بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد Mandhsh
انثى
الدلو

بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد Empty
مُساهمةموضوع: بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد   بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد Emptyالثلاثاء 05 فبراير 2013, 10:30 am

اخواتي الغالياااااات السلام عليكم ورحمة الله وبركااااته

من فترة قريبة ...كان عندي مناسبة خاصة بحتفل بيها انا وخطيبي...والمفروض كنا نخرج ونقضي اليوم سوا...المناسبة دي هي اول مرة شفنا فيها بعض من 4 سنين...وبعدين بعد فترة حوالي 3 سنين وشوية اتقدملي وحصل نصيب الحمد لله...عقبال ياااااارب كل بنات المسلمين....مطولش عليكم احنا خرجنا السنة دي و حبيت اغير وقلت لا تورتة ولا غيره انا هعمل حلو خفيف و بسيط بسكوت مثلا..وطبقت وصفة لاحدى الاخوات في منتدى اخر فجزاها الله الف خير لان طعمه راااااائع ولذيذ وسهل جدا

سبب اني فكرت اعمل البسكوت ....ان التورتة كانت هتتبهدل مني في الخروجة لو عملتها ...يعني الكريم شانتي كان هيبهدل الدنيا و كمان كنت عايزة حاجة متخدش حجم كبير وسهلة في الشيل...

*المقادير*
كوب ونص دقيق
نص كوب سكر بودرة
كوب زبدة بحرارة الغرفة
ملعقة صغيرة بكنج باودر
بيضه مخفوقه

*الطريقه*
نضع الزبده على الدقيق وتعجن جيدا حتى تختفى وتمتزج بالدقيق
نضيف البيضه المخفوقه والسكر والفانيليا والباكينج باودرونخلط جيدا حتى تتكون عجينه طريه ومتماسكه
نلفها ونضعها تبرد قليلا فى الثلاجه
نخرجها ونضعها بين طبقتين بلاستيك نفردها ونقطعها بالقطاعة على شكل قلب...اليكن الخطوات

انا عملت المقادير اللي فوق مرة ونص فعملت شوية قلوب لخطيبي واشكال مربعة للبيت عندنا

وعملت كلمة love زي منتو شايفين بالقطاعة المشرشرة

رصيتهم في صينية مدهونة زيت خفيف ومنحطش طحين عشان البسكوت مش هيلزق اصلا لان السمنة كتيرة فيه

ودلوءت الفكرة الجديدة اللي هتنعنش البسكووووووووت وتخليه غييييير....

هي حطت ايسنج سايل...انا لقيت طريقة عالنت في منتدى تاني لايسنج الفرد اللي بيتغلف بيه تورتة العروسة ...بس الكمية كانت كبيرة على البسكوت لانها كانت عاملاه للتورتة فانا عملت تلت المقادير

***المقادير لايسنج الفرد***

بياض 3 بيضات........انا عملت بياض واحد

8 اكواب سكرة بودرة.ناعم جدا عملت 3 اكواب

عصير 3 ليمونات صغار او رشة فانيلا......عملت عصير ليمونة وحدة

نضيف عصير الليمون والفانيلا لبياض البيض ونخفق جيدا...ثم نضيف حوالي نص كوب سكر ونخفق بالمضرب الكهربي لحد مايصبح الخليط كالكريمة ابيض ومنفوش

بعدين نضيف باقي السكر ونعجن هتكون العجينة بالشكل ده

بسكوتي الرومانسي السهل والبسيط...فكرة جديد
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» نكت جديد 2013
»  برنامج رائع يجعل صورك مثل صور المشاهير
» بعد التصميم
» حصريا: ألبوم جديد للباند الانجليزي " Blue " بعنوان " Roulette 2013 " تحميل مباشر !!
» بانفراد: ألبوم جديد لنجم الكنتري ميوزك " Tim McGraw " بعنوان " Two Lanes Of Freedom " تحميل مباشر!! 2013-02-02 20:06:45™Tea®s. king™